Omzetting voortdurende erfpacht naar eeuwigdurende erfpacht in Amsterdam

Erfpacht bestaat al heel lang, maar wat is het eigenlijk? Bij een huis op erfpachtgrond is de onderliggende grond eigendom van de gemeente Amsterdam. Als erfpachter moet je een vergoeding aan de gemeente Amsterdam betalen. Deze vergoeding noem je canon. Sommige erfpachters betalen ieder jaar een canon aan de gemeente. Het kan ook zo zijn dat de canon voor een vastgestelde periode reeds is betaald.

In de gemeente Amsterdam kunt u nu uw voortdurende erfpacht wijzigen naar eeuwigdurende erfpacht. Dit doet u als volgt:

1

Ga naar het Overstapportaal van de gemeente Amsterdam

Ga naar het Overstapportaal van de gemeente. U logt in met DigiD en u vraagt een informatiepakket bij de gemeente aan.

Als u het informatiepakket ontvangen hebt, staan hier uw mogelijkheden in vermeld met een indicatie van de te betalen bedragen. Uw mogelijkheden zijn: vastzetten van de jaarlijks te betalen canon na het einde van het huidige tijdvak, gehele afkoop van het komende tijdvak of afkoop huidig tijdvak en komend tijdvak. U kunt er ook voor kiezen om niks te doen met het voorstel van de gemeente.

2

Maak een keuze wat u wilt gaan doen

Als u een keus heeft gemaakt, vraagt u een definitief aanbod van de gemeente Amsterdam aan. Dit doet u in het Overstapportaal. Hier logt u met uw DigiD in.

3

Wacht het antwoord van de gemeente Amsterdam af

Op basis van uw keuze gaat de gemeente een definitieve aanbieding opstellen. De gemeente moet hiervoor gegevens controleren. Zodra deze is opgesteld, krijgt u de aanbieding van de gemeente toegestuurd per e-mail in uw overstapportaal.

4

Kies een notaris

Als u de aanbieding hebt ontvangen, kunt u deze accepteren in het Overstapportaal. In uw Overstapportaal geeft u aan welk notariskantoor u heeft gekozen voor het opstellen en ondertekenen van de akte.

5

De notaris maakt de akte en regelt de zaken

Nadat u de aanbieding hebt geaccepteerd, stuurt de gemeente de stukken naar de notaris van uw keuze, die ervoor zorgt dat de akte binnen de 6 maandstermijn getekend wordt. Zodra de notaris de stukken van de gemeente ontvangen heeft, wordt er voor u een dossier aangelegd.

Meer informatie?

Vraag direct een offerte aan!

Offerte aanvragen