Veel nabestaanden ondervinden problemen bij het opzeggen van abonnementen, het verwijderen van profielen op internet en het stopzetten van diensten als iemand overleden is. Instanties zijn niet bereikbaar of verstrekken geen of onjuiste informatie over wat te doen na een overlijden. ‘Veel aanbieders lanceren een dienst zonder goed na te denken over wat er gebeurt als de afnemer overlijdt’, zegt Lucienne van der Geld, juridisch directeur van Netwerk Notarissen. Op hun notariskantoren worden steeds vaker klachten van nabestaanden gehoord. Bijvoorbeeld over het niet uitbetalen van het tegoed op een spaarkaart en post die ondanks de overlijdensmelding op naam van de overledene blijft binnenkomen. Daarom opent Netwerk Notarissen vandaag een online meldpunt op waar nabestaanden dit soort klachten kunnen melden.
Van kastje naar de muur
Na een overlijden moet er heel wat worden geregeld in een periode die voor nabestaanden vaak zwaar is. Er zijn instanties die daar onvoldoende rekening mee houden. ‘Nabestaanden maken mee dat ze van het ‘kastje naar de muur’ worden gestuurd. Informatie op websites ontbreekt of is onduidelijk. Of in algemene voorwaarden is niet geregeld wat het gevolg van overlijden is van de afnemer’, aldus Van der Geld. Dit soort klachten worden steeds vaker gehoord op de bij Netwerk Notarissen aangesloten notariskantoren. ‘Ook begaan instanties pijnlijke blunders. Bijvoorbeeld door bij het oversluiten van het abonnement door een erfgenaam, die erfgenaam als ‘overleden’ te registreren en de overledene als nieuwe abonnee met de bijbehorende welkomstbrief’. Op het online meldpunt kunnen al dit soort problemen worden gemeld. Van der Geld: ‘Wij willen alle problemen verzamelen en deze vervolgens aan de kaak stellen bij verschillende instanties. Zij zouden zich meer bewust moeten zijn van de impact van hun handelen of niet-handelen’. Eerder maakte Netwerk Notarissen sociale media gebruikers ervan bewust dat het voor nabestaanden complex is een profiel te verwijderen als ze niet over gebruikersnaam en wachtwoord beschikken.
Geld laten liggen
Behalve problemen bij de administratieve afwikkeling van de erfenis, ziet Netwerk Notarissen dat erfgenamen geld laten ‘liggen’. ‘Bij veel bedrijven spaar of zet je tegoeden op een pasje of een online account. We zien dat erfgenamen vaak vergeten de gespaarde airmiles of andere tegoeden op te vragen’, zegt Lucienne van der Geld. Weten dat de overledene nog tegoeden had, is één ding. Vervolgens is het echter nog niet zo makkelijk om dat geld van de ‘kaart’ af te halen en in sommige gevallen is het juist té makkelijk. ‘Bij sommige instanties hoef je niet te bewijzen dat je erfgenaam bent van de overledene, zodat iedereen die over een pasje van de overledene beschikt het tegoed kan opvragen’ aldus Van der Geld.