23 juli 2021

Huis gekocht wat regelen

Heb je een huis gekocht? Gefeliciteerd! Nu moet er een hoop geregeld worden, maar je hebt geen idee wat. Geen probleem. In deze blog leggen wij precies uit wat je moet regelen wanneer je een huis hebt gekocht.

huis gekocht wat regelen

De eerste stap

De eerste stap is het zoeken naar een geschikte woning op de huizenmarkt. Als u deze heeft gevonden, neemt u contact op met de verkopende makelaar. U kunt ook zelf een (aankoop)makelaar benaderen die u helpt bij de aankoop van de woning. U krijgt een rondleiding door het huis en besluit de woning te willen kopen. Als uw bod geaccepteerd is, zal de makelaar (of de notaris) de koopovereenkomst opstellen. De verkoper en u tekenen beiden deze koopovereenkomst en de koop is rond. Let er bij de koopovereenkomst wel op dat u een voorbehoud van financiering laat opnemen. Dan zit u niet aan de koop vast, mocht de hypotheek onverhoopt niet rond komen. De tweede stap is het regelen van de hypotheek.

De hypotheek regelen

U gaat informeren of u de woning kunt betalen. Dit doet u bij een hypotheekadviseur of bank. Samen bekijkt u hoeveel u kunt lenen en welke hypotheekvormen er zijn. Als u voldoende financiering kunt krijgen en u bent het eens met de voorwaarden, dan tekent u de offerte bij de tussenpersoon/bank. De bank zorgt ervoor dat de benodigde informatie bij de notaris van uw keuze (de koper beslist bij welke notaris de levering en hypotheek zal plaatsvinden) komt. De derde stap is de gang naar de notaris.

het regelen van een hypotheek

Naar de notaris

Bij het kopen van en woning heeft u altijd een notaris nodig. Wat doet de notaris dan precies?

Opstellen van de leveringsakte

Om ervoor te zorgen dat u eigenaar van de woning wordt, stelt de notaris de akte van levering op. Deze leveringsakte wordt op basis van de eerder getekende koopovereenkomst gemaakt. De notaris controleert o.a. het koopcontract, zodat onjuistheden zo snel mogelijk opgelost kunnen worden, daarnaast onderzoekt hij uw achtergrond en de achtergrond van de verkoper. Ook kijkt hij of er beslag op het huis ligt.

In de leveringsakte staat o.a. wie het huis koopt en met welke verdeling. Dit kan ieder de helft zijn, maar ook bijvoorbeeld dat de een eigenaar is voor 99% en de ander voor 1%. Na het ondertekenen van de akte, schrijft de notaris deze in bij het Kadaster. Op het moment dat de akte is ingeschreven, is de eigendom overgegaan.

opstellen van een leveringsakte

Opstellen van de hypotheekakte

Als u de woning financiert met een hypotheek, dan stelt de notaris de hypotheekakte op aan de hand van de stukken van de geldverstrekker. De basis van de overeenkomst is dat u een hypothecaire lening neemt en een hypotheekrecht geeft aan de geldverstrekker. Als u uw afspraken niet nakomt, dan heeft de geldverstrekker het recht om uw onderpand te verkopen.

In de hypotheekakte staat o.a. vermeld wat de hoogte van de hypothecaire inschrijving is, het onderpand, de hypotheekrente, de aflossingsvorm, verplichte verzekeringen en overige voorwaarden.

Hoe kiest ik een notaris?

Omdat de koper de kosten van de notaris betaalt, mag de koper ook de notaris kiezen. In dit geval is het gezegde wie betaalt, bepaalt toepasselijk. Er kunnen verschillende redenen zijn om voor een bepaalde notaris te kiezen:

  • locatie: het kan handig zijn om een notaris dicht in de buurt te kiezen
  • prijs: u kunt uw notaris op basis van prijs kiezen, let er wel op welke kosten binnen de werkzaamheden van de offerte vallen. Dit voorkomt verrassingen achteraf en het vergelijken van appels met peren.
  • werktijden: ruime openingstijden kunnen handig zijn als u bijvoorbeeld fulltime werkt.”

De vierde stap is: op naar de IKEA of de meubelboulevard om uw huis in te richten.